Tuesday, April 27, 2010

Salah soal??????

ADUN Pas pertikai kuasa sultan?

ALOR SETAR 26 April – Tindakan seorang wakil rakyat Pas mengemukakan dua soalan kontroversi pada Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah hari ini dilihat sebagai seolah-olah cuba mempertikai kuasa Sultan selaku Ketua Agama Islam di negeri ini.

Perbuatan itu dapat dilihat apabila Mohd. Nasir Mustafa (Pas-Kubang Rotan) mengemukakan dua soalan bertulis kepada Dewan iaitu:

  • Sejauh manakah bidang kuasa Sultan sebagai Ketua Agama Islam di negeri ini dihormati oleh Kerajaan Pusat?
  • Setakat manakah tahap tidak boleh campur tangan Kerajaan Negeri Kedah dalam pentadbiran hal ehwal agama Islam?
  • Menyedari perkara itu, Speaker DUN Kedah, Datuk Dr. Abdul Isa Ismail kemudiannya bertindak menarik balik soalan tersebut dan mengakui beliau mungkin terlepas pandang selepas menerima bantahan pembangkang.

    Bagaimanapun, sebelum soalan itu ditarik balik, sidang DUN menjadi kecoh selama 20 minit akibat pertikaman lidah antara penyokong kerajaan dan pembangkang.

    Ia bermula apabila soalan tersebut disanggah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Mahdzir Khalid yang mencadangkan kepada Abdul Isa supaya membatalkan soalan tersebut.

    Ini kerana, menurut Mahdzir, tidak pernah berlaku dalam sejarah sidang DUN Kedah yang membahaskan tentang sejauh mana kuasa Sultan sebagai ketua agama Islam di negeri ini dan soalan tersebut seolah-olah mempertikaikan kuasa Sultan sebagai Ketua Agama Islam.

    “Kita tidak perlu penjelasan mengenai sejauh mana kuasa Tuanku Sultan dan kita seolah-olah hendak melibatkan Tuanku dalam masalah ini. Oleh itu, saya cadangkan agar soalan ini ditarik balik,” katanya.


    P/S:-Kalau kena kat pihak PR,bukan main lagi SINGA-SINGA UTARA ni mengaum.Mengikut pemahaman kami,soalan ini bukan untuk mempertikaikan kuasa sultan,tetapi mengetahui setinggi mana penerimaan KERAJAAN PUSAT terhadap kuasa sultan.Mungkin soalan ini disalah erti,atau tujuan soalan ini adalah kabur.jadi setinggi mana hormatnya KERAJAAN PUSAT terhadap kuasa sultan.kenapa pulak ada orang nak pertikai kuasa sultan?sepatutnya soalan macam ni KERAJAAN PUSAT kena jawab untuk jelas dan terang.barulah tidak ada pertikaian di kemudian hari.itu pendapat sahajalah!Bukan terus ingkar perintah SULTAN dan YDP AGONG seperti berlaku di TERENGGANU hari tu!

    No comments: