Saturday, September 24, 2011

Pengkhianat yang sebenar!!!!!!!!!!!!

Jadikan Bahasa Melayu, Bahasa Indonesia bahasa ilmu


BUKIT TINGGI, Sumatera Barat — Para wartawan dan budayawan Malaysia dan Indonesia diajak untuk bersama-sama mengangkat martabat bahasa Melayu dan Bahasa Indonesia menjadi bahasa ilmu, kesenian dan komersial.

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim ketika membuat gesaan itu berkata, peningkatan taraf kedua-dua bahasa pertuturan 300 juta manusia di kawasan Asean itu, akan menjadikan ia bahasa yang dihormati di peringkat antarabangsa.

"Marilah Badan-badan bukan kerajaan, terutamanya badan budayawan dan persuratan kita perteguhkan kembali itu, jawatankuasa istilah Dewan Bahasa dan Pustaka dan Pusat Bahasa Indonesia mesti mencari jalan agar bahasa kita mempunyai lunas-lunas am dan lunas-lunas istilah yang terpakai di seluruh nusantara ini,” katanya di sini Sabtu.

Beliau berucap pada acara Pertemuan Wartawan dan Budayawan Malaysia-Indonesia 2011, yang disertai tokoh-tokoh wartawan dan budayawan kedua-dua negara. Acara itu dirasmikan Menteri Komunikasi dan Informatika, Tifatul Sembiring.

(Lanjut di sini)

P/S:-Sebelum dari ini pemimpin UMNO adalah yang paling bersetuju apabila Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris hendak dilaksanakan.

Tapi sekarang kenapa berubah?

Yang nyata PPSMI itu telah terbukti gagal terutama sekali di luar bandar seperti Jerantut ini.

Adakah perbuatan menyokong PPSMI itu adalah tindakan bagi menaikkan Bahasa Melayu supaya menjadi lebih gagah da berkualiti?Mana perginya paksi perjuangan UMNO itu sendiri yang mana menyatakan akan mempertahankan Bahasa Melayu?

Ternyata mereka akan lebih terarah dalam mencari keuntungan berbanding dengan berbakti kepada rakyat Melayu.Tidak benarkah ini?

Kegagalan PPSMI memberi kesan kepada siapa secara total?Cina kah atau India kah?

Dan sekarang mereka lebih suka berbicara pula tentang HUDUD yang ingin dilaksanakn di Kelantan.

Adakah ini cara mereka memperbaiki KEADAAN?

No comments: