Thursday, June 16, 2011

Pengganas atau Pejuang??????

Abu Bakar Ba'asyir dihukum penjara 15 tahun

Abu Bakar Ba'asyir

JAKARTA: Tokoh ulama Indonesia Abu Bakar Ba'asyir hari ini dijatuhi hukuman 15 tahun penjara oleh Mahkamah Daerah Jakarta Selatan selepas didapati bersalah terbabit dalam latihan ketenteraan kumpulan pengganas di Aceh.

Pemimpin pergerakan Jamaah Anshorut Tauhid (JAT) itu disabit dengan kesalahan merancang dan menggerakkan latihan ketenteraan bersama Dulmatin alias Joko Pitono yang ditembak mati oleh polis tahun lalu.


Beliau juga didapati bersalah mengumpul dana untuk membiayai latihan itu dan menghasut peserta supaya melakukan tindakan keganasan.

"Saya menolak kerana keputusan ini zalim, menyalahi syariat Islam. Haram bagi saya menerima hukuman ini," katanya.

Terdahulu, pasukan peguambela beliau memberitahu mahkamah bahawa mereka akan mengemukakan rayuan terhadap keputusan itu.

(Cerita lanjut di sini)

P/S:Inilah nasib seorang Islam di tanah airnya sendiri.Bukanlah kami ingin menggalakkan keganasan ataupun peperangan.Tetapi ada beberapa perkara yang boleh kita lihat di sini.Antaranya:-

i)Beliau adalah seorang dikira alim.Sudah tentu ada alasan untuk beliau bertindak demikian.Adakah mungkin ianya hanya setakat merampas kuasa atau ingin memegang tampuk pemerintahan?Kami tidak rasa begitu.

ii)Di negara kita juga pernah berlaku berlaku penentang terbuka golongan berpendidikan agama. Antaranya adalah tokoh seperti Abdul Rahman Limbung,Tok Gajah,Mat Kilau,Tok Janggut dan beberapa ramai lagi tokoh.Mereka menentang penjajah tapi diLABELKAN sebagai PENGGANAS Dan sehingga akhir hayat mereka,mereka digelar penjenayah dan berbagai lagi nama buruk oleh PENJAJAH.

Dan sekarang kenapa orang-orang seperti mereka dianggap pejuang kebebasan pula?Adakah status mereka bertukar selepas mereka mati?Adakah seseorang perlu MATI dahulu sebelum digelar PEJUANG di tanahair mereka?

Kami tidak berani mengatakan yang Abu Bakar ini pejuang kemerdekaan.Tetapi tentu lebih menarik kalau semua orang tahu cerita sebenar atau sekurang-kurangya pendapat peribadi dari tertuduh itu sendiri.

Adakah itu boleh menjadi realiti?

1 comment:

UMNO PARTI PENJARA said...

pejuang pun kena.. memang teruk mcm ni :-)







'Lubuk Emas' Terengganu dikhianati - Generasi muda dan generasi baru Terengganu adalah generasi paling bodoh dan tolol jika BN terus berkuasa..
>>>http://Facebook-1Malaysia.blogspot.com/<<<
>>>http://Blog1Malaysia.blogspot.com/<<<