Monday, April 4, 2011

Rakyat Malaysia Kaya-Raya

RM108 bilion lesap setiap tahun

PUTRAJAYA 2 April - Dianggarkan RM108 bilion yang sepatutnya menjadi pendapatan negara setiap tahun lesap manakala lebih RM10 bilion lagi dipindahkan secara haram ke luar negara.

Kerugian itu dikesan hasil siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ke atas kegiatan rasuah dan penyalahgunaan kuasa melibatkan pegawai Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) di seluruh negara.

Pengarah Bahagian Siasatan SPRM, Datuk Mustafar Ali berkata, angka kerugian itu dianggarkan akibat aktiviti pemindahan wang secara haram melalui beberapa cara termasuk taksiran kurang, transaksi tanpa rekod serta penyeludupan wang.

"Akibat tindakan 'tangan-tangan kotor' ini, negara mengalami kerugian apabila hasil pendapatan lesap manakala wang rasuah yang diperolehi mereka dipindahkan secara haram ke luar negara.

"Berikutan itu, SPRM mengadakan 'Operasi 3b' iaitu sasaran kita mengembalikan semula RM3 bilion hasil pendapatan negara yang lesap," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

(Cerita lanjut)

P/S:-Ini membuktikan banyak perkara sebenarnya.Antaranya ialah:-

i)Pegawai di KASTAM boleh dan telah banyak melakukan kesalahan yang boleh mendatangkan kerugian kepada negara.Adakah mereka ini dikira sebagai orang yang sangat berkuasa dalam muka bumi Malaysia ini?Besar manakah kuasa mereka? Sejauh manakah kuasa mereka untuk terus melakukan kesalahan seperti ini?

ii)Kalau kakitangan KASTAM yang tidak berapa kuasa besar kuasa mereka boleh melakukan begini,bagaimana pula dengan mereka-mereka yang lebih kuasanya?Agak-agak menteri-menteri dalam kabinet tu tak buat macam ni ke?Kalau tak macam mana mereka ni ada harta yang melampau banyaknya?

Dah banyak kali keluar cerita pasal menteri ni ada akaun di Luar negara,menteri ni ada harta diluar negara,menteri itu bukak akaun di Swiss Bank,Menteri ini bukak akaun di Bank Singapore.

Jadi kalau macam ini,kami rasa harta dan wang yang keluar dari negara ni adalah lebih banyak dilakukan oleh Bapak-bapak Menteri!Bukan begitu?Itu belum kira Kaum-kerabat dia lagi tu!Anak,is-3,is-4,anak menakan,pak menakan,pak mentua, dan ramai lagi sedara-mara pembesar-pembesar itu!

Tapi kami rasa Malaysia tak buat kut????Sebab mungkin hal ini hanya berlaku di negara Ke3 dan negara-negara yang berpendapatan rendah sahaja agaknya!Malaysia ni kan negara maju dan kaya-raya?

Sebab itulah rakyat dia boleh senyap je walaupun MINYAK DAH NAIK 3,4 KALI SETAHUN!

No comments: