Monday, January 4, 2010

Pemimpin gagah perkasa!!!!!!!!!

Isu kalimah elak jadi rusuhan Natrah


AHMAD Zahid menyampaikan sumbangan beg sekolah kepada murid sekolah rendah kawasan parlimen Bagan Datoh semalam. - Foto Abu Bakar Sidek

Sensitiviti ummah perlu dihormati: Ahmad Zahid

BAGAN DATOH: Naib Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi meminta semua pihak menghormati sensitiviti umat Islam berhubung penggunaan kalimah 'Allah' bagi mengelak tercetus sebarang kemungkinan atau ketegangan.

Katanya, negara tidak mahu peristiwa rusuhan Natrah yang mencetuskan ketegangan antara Islam dan Kristian di Singapura pada 12 Disember 1950 berulang jika penggunaan kalimah 'Allah' dieksploitasi oleh pihak tertentu.

Rusuhan di republik itu tercetus berikutan keputusan mahkamah mengeluarkan arahan agar Natrah atau nama asalnya, Bertha Hertogh @ Maria Huberdina Hertogh yang diserahkan dan dijaga oleh keluarga angkat Islam, dikembalikan kepada ibu bapanya.

Ahmad Zahid berharap semua pihak menghormati sensitiviti umat Islam kerana kita perlu menghormati agama lain.

Beliau yang juga Menteri Pertahanan mengulas keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan Herald-The Catholic Weekly menggunakan kalimah 'Allah' dalam penerbitannya.

Ahmad Zahid berkata, beliau hairan mengapa akhbar mingguan itu bersungguh-sungguh mahu menggunakan kalimah 'Allah' dalam penerbitannya.

"Saya meragui ada pihak mempunyai tujuan tertentu hingga mendorong pendakyah bukan Islam mahu menyamakan Allah dengan 'Tuhan' mereka," katanya.

Beliau turut mengajak tokoh ulama serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam bersatu menangani isu berkenaan.

P/S :- Saya sokong penuh keputusan mempertahankan nama ALLAH dari sewenang2nya digunakan oleh org bukan Islam.Tapi hal2 lain seperti dakwaan Mufti Perak sedikit masa dahulu tentang kadar murtad tidak pula mendapat perhatian dari Menteri atau orang berkuasa tertentu.Cuma sesetengah orang kecil yang mempertikaikan perkara ini.Kenapa kurang org2 BESAR ini bersuara?Saya juga pernah mendengar wujudnya GEREJA MELAYU di Lembah Kelang.Adakah perkara ini benar?Mengapa tindakan tidak diambil?Adakah ini juga dikira menghormati agama lain?

No comments: