Tuesday, July 8, 2008

pemuda dan ulamak


Bersama kepimpinan ulamak

Benar sangatlah pepatah Melayu, kerana nila setitik rosak susu sebelanga. Susu yang putih bersih dan berkhasiat jika diminum itu bukan lagi susu bila dititskan nila ke atasnya.

Sudah jauh kita menyongsong perjuangan ini, kerana mahu mendaulatkan Islam, kita melalui pelbagai cabaran dan pancaroba. Keperitan, duri dan airmata kita lalui dan tempuh kerana yakin akan janji-janji Allah dan Rasul Nya saw. Kita pernah menang pernah kalah, pernah dipuji dan pernah dihina, berpatah sayap bertongkat paruh, namun perjuangan suci ini kita daki dan daki jua.

Kekalahan terus membakar azam kita, kemenangan tidak pernah mengelabui mata kita.

Sesungguhnya insiden 6 Julai lalu biarlah menjadi pengajaran dan iktibar kepada kita. Saya memuji ketegasan Dewan Pemuda PAS Pusat dalam hal ini, kronologi sikap dan pendirian Pemuda diterangnkan dengan jelas oleh Setiausahanya Sdr Ahmad Sabki:

http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=article&sid=12249


Saya boleh faham kedudukan mereka, di satu pihak Pemuda Selangor bangkit protes kerana konsert Ella dan Mas Idayu di Stadium Shah Alam, sedang di Stadium Kelana Jaya pada waktu dan ketika yang sama mereka (Pemuda) yang bertanggungjawab mengawal dan menyelia konsert “gila” yang tidak pernah mereka redha dan relakan.

Mempertahankan prinsip dalam suasana sedemikian memanglah suatu cabaran, Alhamdulillah Pemuda PAS dalam hal ini jelas dan tegas pendirian mereka. Biarlah kita mahu dicap apa sekalipun, “little Taliban” atau “fanatik, ekstrimis” asal kita tidak bersekongkol dengan perkara maksiat yang mengundang murka Allah swt itu.

Kerana itu saya sangat bersetuju dengan saranan Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS, adinda Ustaz Nasrudin Hassan at Tantawi, dalam suasana penuh mehnah dan mencabar kemurnian perjuangan kita ini agar kita menjayakan Ijtima’ Ruhiyyah bagi menembalikan kita ke landasan sebenar perjuangan suci ini. Beliau menulis dalam blognya:

Fokus ceramah bukan kepada isu dan politik semasa sahaja , tetapi lebih menekankan soal aqidah perjuangan , jihad dan pengorbanan yang saya kira menjadi topik yang semakin pudar akhir - akhir ini .

Pemuda , ayuh kita hidupkan kembali nilai perjuangan berasaskan kekuatan spiritual atau kerohanian yang tinggi tanpa kita bersikap prejudis terhadap kupasan atau bicara isu dan politik semasa . Kembalikan zaman kegemilangan Doa Rabitah dan Wirid al Mathurat .

Pada tahun 1983, Mukatamar Dewan Pemuda PAS lah yang telah mencetuskan gagasan Kepimpinan Ulamak dalam parti, semoga Pemuda hari ini akans memiliki roh 1983 itu, dan mengembalikan peranan ulamak kembali ke tempat asalnya dalam parti, insyallah.

No comments: