Sunday, June 22, 2008

Hassan Ali Perlu Tegas Dengan Pendirian


Jangankan Dr Hasan Ali seorang, seluruh umat Islam wajib!

Ketua Pemuda Umno Selangor di dalam akhbar Sinar Harian hari ini mendesak Pesuruhjaya PAS Selangor Dato Dr Hasan Ali agar tampil menyatakan pendirian beliau berhubung sikpa Dewan Pemuda PAS Selangor yang membantah penglibatan Ella dan Mas Idayu dalam konsert sempena Piala Sultan Selangor 6 Julai ini.

Abdul Shukor Idris berkata tindakan menyepi diri Dr Hasan seolah bagaikan seorang jeneral yang membiarkan tenteranya berperang sedangkan ia menyembunyikan diri.

Isu pokok yang dibawa oleh Dewan Pemuda PAS Selangor itu adalah kemungkaran yang bakal dibawa dengan kehadiran kedua-dua artis wanita itu (saya tidak tahu sebelum ini tetapi pagi tadi seorang pemanggil menelefon saya memaklumkan yang pernah dalam satu majlis yang diserikan oleh Mas Idayu, para penonton keluar majlis kerana aksinya yang sungguh memalukan dan tidak bersopan). PAS adalah sebuah parti Islam dan oleh kerana ia merupakan sebahagian dari anggota yang membetuk kerajaan Selangor maka tak kanlah ia mahu mendiam diri apabila kerja mungkar seperti ini berlaku.

Langkah Dewan Pemuda Selangor yang tepat ini iaitu sebahagian dari tanggungjawab “amar makruf nahi mungkar” bukan hanya wajar disokong oleh Dr Hassan, Presiden dan Mursyidul Am PAS malah seluruh umat Islam termasuklah Umno juga perlu sokong dan pertahankan!

Saya yakin seluruh kepimpinan PAS Selangor termasuklah Dr Hassan akan berdiri di belakang Dewan Pemuda PAS Selangor dalam hal pokok ini.

Hairan apa pula sikap Pemuda Umno Selangor? Kerana selama ini mereka menyepi diri apabila ada acara-acara seumpama ini sehingga ianya menjadi amalan dan budaya, lantaran itulah apabila mendengar ada parti kerajaan yang berani. bangkit menegur, Pemuda Umno jadi rimas (maklumlah mereka kini pembangkang bukan lagi kerajaan). Kalau Pemuda Umno mahu menjadi relevan memperjuang agama, bangsa dan negara, jangan pilih-pilih hukum dan peraturan Allah, lihatlah apa yang berlaku kepada anda sekarang!

No comments: